torsdag 7. februar 2008

Læring på skolen

Jeg skal nå blogge litt om hvordan det går på Sandvika angående læring. En ting som skiller Sandvika VGS fra andre videregående skoler er først og fremst bruken av PC. Vi bruker PC i alle fag, hvor matte kanskje er et lite unntak. PC'en fungerer fint i de fleste fag, ting går raskere og vi får lete på nettet istedenfor i en lærebok, noe som gir oss flere steder å lete og flere typer informasjon. Karakterene mine fra ungdommskolen har ikke forandret seg veldig mye etter at jeg startet på sandvika, men snittet gikk ned med o,3 så jeg har alltids forbedringspotensiale.

Min store svakhet er språkfagene, og jeg trodde at dette skulle bedre seg når jeg fikk bruke PC på Sandvika. Dette var da feil, da jeg faktisk har blitt dårligere i språk. Jeg synes ikke lærerne egentlig gjør noen dårligere jobb nå enn da jeg gikk på Belset, men mulig de ikke er flinke nok til å fortelle oss hva de krever for at vi skal få en 5'er for eksempel?
Det mest negative jeg har å si om skole PC er at det er fort å stikke på internett å gjøre noe annet hvis du blir lei av undervisningen. Hvis for mye av dette gjøres så vil man jo tilslutt ikke lære noen ting, men trossalt, det er ens eget ansvar om man vil lære eller ikke.
For å gi noen tips til lærerne tilslutt så vil jeg si et ord: Variasjon. Jo mere varierende undervisningen er, jo mer interresant er den. Ikke ha den samme powerpoint presentasjonen hver gang. Vis filmer, få oss til å gjøre forskjellige øvelser og oppgaver, dette virker mer motiverende.

1 kommentar:

Rune sa...

Andreas!
Dette var en ok start, du har skrevet reflekterte innlegg. Mitt forslag til deg er at du utnytter studietiden til å jobbe med språkfagene. Jeg sitter i 24-04 og ksn hjelpe deg/ gi tilbakemeldinger hver mandag. PS: pass på at du utnytter mediet i form av bilder og lenker knyttet opp mot tema.
MVH,
Rune